Interviu su „Mano ETSY sėkmė” įkūrėja Dovile Mikelėniene

Asmeninės sėkmės, Etsy mitai ir ateitis

Dovilė Mikelėnienė yra ko gero pozityviausios Etsy pardavėjų grupės – Mano ETSY sėkmė – įkūrėja, prekės ženklų Gera Bloga ir Olie the Curious savininkė bei kūrybinių verslų konsultantė.

Su Dovile kalbėjomės apie tai, kaip atsirado jos pirmasis prekės ženklas, konsultacijos ir seminarai; bei kodėl jos suburta facebook bendruomenė pritraukė tiek žmonių. Taip pat aptarėme papilitusius mitus apie Etsy prekybą ir svarstėme, kokia ateitis laukia šioje platformoje prekiaujančių kūrėjų.

Dovilė Mikelėnienė. Portretas. Saulės Pieva Fotografija.

Dovilė Mikelėnienė. Saulės Pieva fotografija.

Apie prekės ženklą ir pirmą pardavimą

Kaip atradai Etsy ir kodėl pradėjai prekiauti šioje pardavimo platformoje?

Prieš aštuonerius metus pagimdžiau smarkiai neišnešiotas dvynukes. Jų kūno temperatūra vis krisdavo, nors už lango buvo vasaro vidurys. Gydytoja mums pasakė, kad vilnonių kojinyčių mergaitėms neužteks, tad mama numezgė joms nuostabias liemenes.

Tuo kartu viskas pasidžiaugimu dėl nuostabių drabužėlių ir baigėsi, o pirmoji rimta mintis, kad su tomis liemenėmis reiktų kažką daryti, atėjo po kelių mėnesių.

Iki vaikų atsiradimo dirbau reklamos agentūroje. Tad matyt iš baimės, kad dingsiu tarp vystyklų ir vaikų, nusprendžiau susikurti sau veiklos.

Greit supratau, kad iš mezginių pardavimo Lietuvoje didelės naudos nebus – čia ir taip daug mezgančių, gaminančių sau daiktus. Todėl pradėjau ieškoti galimybių internete. Vieną naktį, bemaitindama vaikus, atradau Etsy.

Kartu su mama nusprendėme išbandyti šią platformą. Įkvėpta Pinterest, sukūriau pirmuosius megztukų dizainus, o mama juos numezgė. Taip ir pradėjom.

Kaip „įsivažiavo“ verslas? Ar teko pavargti, susidurti su iššūkiais?

Veiklos pradžioje galvojau, kad viską pasidarysime pačios. Tačiau kai susitvarkiau parduotuvę, nusifotogravau gaminius ir surikiavau aprašymus, rezultatas nenudžiugino.

Tada paskambinau mano dvykukes fotografavusioms merginoms iš Saulės Pieva. Jos mokėjo nuostabiai elgtis su vaikais, o aš kaip tik kūriau produktą vaikams. Paprašiau pagalbos ir jos man padarė nerealiai gražias nuotraukas.

Kol parduotuvėje nėra pardavimų, klientams psichologiškai baisu pirkti nežinomus gaminius. Bet mano prekės ženklas turėjo daug asmeniškumo, o megztukai buvo parodyti taip, kad klientai norėtų juos pirkti savo vaikams. Turbūt tai žmones ir užkabino. Sudėtingiausią dalyką – pirmąjį pardavimą – padarėme per mėnesį nuo tada, kai startavom.

Linksmas kūdikis sėdi ant grindų su Gera Bloga megztuku. Saulės Pieva Fotografija. Pirmoji prekės ženklo fotosesija.

Pirmoji prekės ženklo „Gera Bloga“ fotosesija. „Saulės Pieva“ fotografija.

Ar galėtum pasakyti, kad tavo patirtis reklamos agentūroje padėjo įsukti verslą?

Manau, kad man labiau padėjo suvokimas, jog Etsy nėra žaidimas. Nebuvo taip, kad prisimezgiau kažkokių daktų ir pamėginau juos išgrūsti kitiems. Iškart žinojau, kad kuriam prekės ženklą ir tai bus darbas, o ne hobis.

Konsultacijos ir seminarai

Kada ir kaip pradėjai konsultuoti kitus Etsy kūrėjus/pardavėjus?

Dirbdama su savo parduotuve taip pat pakankamai aktyviai dalyvaudavau Etsy Lithuania Team veikloje. Tuo metu facebook grupių dar neturėjome, tačiau gyvavo Etsy forumai. Buvo normalu pakonsultuoti naujai prisijungusius kūrėjus – pasakyti, kas gerai, pasiūlyti, ką keisti, ir panašiai.

Atėjo toks metas, kai pamatydavau kokią nors parduotuvę, kurioje daug potencialo, bet sudėtos nepatrauklios nuotraukos ar prasti fonai, ir tiesiog parašydavau kūrėjams žinutę su pastabomis.

Pasklidus gandui, kad esu tokia komentavimo maniakė, žmonės pradėjo į mane kreiptis pagalbos, nes buvo girdėję, kad „gerai išmanau Etsy“. Aš nemaniau, kad kažką gerai suprantu. Tiesiog tam tikri dalykai krisdavo į akį ir man nebuvo sunku tai pakomentuoti ar kažkaip kitaip padėti kūrėjams.

Tam gandui įsibegėjus, prekių ženklai pradėjo mane samdyti, kad sukurčiau ar sutvarkyčiau jų parduotuves.

Mano guru – viena mėgstamiausių dėstytojų – patarė savo sukauptas žinias perkelti į seminarus. Ji tai vis primindavo kokius metus, tačiau aš vis nedrįsau pamėginti kalbėti viešai. Juk mes – kūrėjai – dirbam vieni, pasislėpę palėpėse, žmonių bijom.

Visgi, kai prisiverčiau, išėjo puikus seminaras – ir informatyvus, ir linksmas. Tai, jog jis žmonėms patiko, mane padrąsino judėti toliau. Dabar seminarus ir konsultacijas vedu beveik penkerius metus.

Dvi mergaitės vaikšto Islandijoje

„Gera Bloga“ fotosesija Islandijoje. Nuotrauka: Giuli & Giordi. Publikuota: MilK Magazine Korea.

Mano ETSY sėkmė

Į marketingą ir prekės ženklo kūrimą orientuota grupė „Mano ETSY sėkmė“ yra kone didžiausia lietuviška Etsy pardavėjų bendruomenė. Bet to, ji ir toliau sparčiai plečiasi. Kokia tokio populiarumo priežastis?

Kiekvienas mūsų yra kaip filtras, per kurį praeina didelis informacijos kiekis. Žmonės nusprendžia sekti vieną ar kitą asmenį ar grupę, nes jiems patinka, kaip tas filtras sudėliotas.

Aš stengiuosi visą informaciją pateikti paprastai – be techninių specifikacijų, sudėtingų terminų – taip, kad atėjęs žmogus gautų lengvos formos skaitinį ir tuo pat metu kažką įdomaus sužinotų.

Esu sulaukusi nuostabių komentarų, kad skaitydami mano įrašus kūrėjai jaučiasi lyg išėję su drauge kavos ir tuo pat metu susėdę paplepėti apie marketingą.

Manau, kad patrauklu yra ir tai, kad grupė lietuviška. Ne visi moka angliškai, o jei ir moka, tai retas kuris skaito ar turi laiko gilintis į specifinius tekstus užsienio kalba. Juk žymiai greičiau ir paprasčiau gauti išfiltruotą, susistemintą, sukramtytą informaciją vienoje vietoje.

Be to, grupėje stabdau visokio plauko negatyvą. Jo ir taip visur pilna.

Kaip ir minėjau, daugelis kūrėjų dirba po vieną, pandemijos metu išvis retai išeina iš namų. Bedirbant reikia ir vaikus pažiūrėti, ir vyrą suvadybint. Todėl „Mano ETSY sėkmė“ siekia būti tokia bendruomene, kurioje įsikrautum geros energijos, pasipasakotum, jaustumeisi saugus.

Galiausiai, mažai kas Lietuvoje supranta, ką mes veikiam. Net patys artimiausi žmonės vargu ar suvokia, ką Etsy pardavėjui reiškia tas skambtelėjimas, kai įkrenta pardavimas. Nėra kam ir pasigirti savo mažomis pergalėmis… Na o grupės nariams šie reikalai – tokia pat kasdienybė kaip ir tau.

Ar į grupę priimami visi, net ir tie, kurie dar neturi Etsy parduotuvės?

Taip.

Dvi mergaitės apsikabinę prie žydinčio krūmo

„Gera Bloga“ fotosesija. „Saulės Pieva“ fotografija.

Kas lemia sėkmę Etsyje

Su Etsy dirbi jau ilgai: ar žmonių grupės, kurios jungiasi prie platformos dabar, kaip nors pasikeitė nuo tų kūrėjų, kurie pardavinėjo gaminius tavo veiklos pradžioje?

Anksčiau Etsy buvo daugiau kūrėjų, bet ne verslininkų bendruomenė. Dabar veiklą pradeda jauni žmonės, kurie į Etsy žiūri kaip į pardavimo platformą, o ne į hobio realizavimą. Nauji etsiečiai dažniau kuria prekės ženklą ar produktą. Jie mato Etsy kaip galimybę užsidirbti, o savo veiklą vertina kaip rimtą darbą.

Konsultacijų metu sutinki daug Etsy susidomėjusių žmonių. Ar būna taip, kad pajauti, jog vieniems pardavėjams pavyks išpopuliarėti, o kitiems nieko neišeis?

Taip, būna, kad susitinku su žmonėmis, kurių darbai – nuostabūs, tačiau požiūris Etsy platformai tiesiog netinka.

Dažniausiai šie žmonės nori tik kurti.  Jie nenori „žaisti“ pagal ETSY taisykles, nenori kalbėti apie marketingus, pardavimo strategijas, nenori tiražuoti, keisti savo produktų ir pan. Mano pasiūlymas juos išgirdus būna paprastas – reikia rinktis, ar nori kurti meną ar nueiti į parduotuvę apsipirkti maisto.

Kitas kūrėjų tipas tiesiog kuria daiktus ir ieško, kaip juos parduoti.  Pageidautina „už brangiai“.

Žmonės tiesiog daiktus pigiai perka prekybcentriuose šalia namų, arba siunčiasi iš Kinijos. Etsy klientai ieško unikalumo, artistiškumo, potyrių. Jie nori jaustis taip, lyg prisiliestų prie paties dizainerio, pirktų kažką nepaprasto, stebuklingo – to, ko nerasi parduotuveje. Už tai klientai sutinka mokėti didesnę kainą.

Taip, kartais gali tapti sėkmingu staiga, jei pavyksta užšokti ant trendo (kaip kad buvo su koronos kaukėmis). Bet jeigu pasiklausi tik trendais, ta sėkmė taip pat sėkmingai ir praeis.

Sėkmei reikia požiūrio, kad pardavimai iš niekur staiga neatsiras. Reikia nebijoti ekspermentuoti, ieškoti, kas TAU veikia.

Dovilė renkasi medžiagas gaminiams.

„Gera Bloga“ darbo procesas. „Saulės Pieva“ fotografija.

Dažniausi Etsy mitai

Kai į tave kreipiasi Etsy parduotuvės dar neturintys naujokai, kokius stereotipus ar net mitus apie Etsy platformą jie atsineša su savimi?

Anksčiau vyravo mitas, kad pardavinėti per Etsy – lengva. Pavyzdžiui, kažkada nugirdau gatvėje besikalbančias merginas. Nežinau, apie ką jos kalbėjo, bet viena patarė kitai „tai dėk į Etsy ir pradės lyt pardavimais.“

Kitą gajų mitą galima suformuluoti taip – „Aš sukursiu savo parduotuvę ir viskas“. Ne, ne viskas. Parduotuvės sukūrimas toli gražu ne pabaiga, o tik darbo pradžia.

Populiarus stereotipas apie Etsy – kad jis skirtas savirealizacijai. Iš to gimsta mintis, kad kada norėsi – dirbsi, o kai nenorėsi – nedirbsi. Tai irgi neveikia. Darbas turi būti su atsidavimu ir visais įprastais prekės ženklo/verslo kūrimo elementais.

Galiausiai, vyrauja klaidinga idėja, jog svarbiausias dalykas Etsy yra SEO (parduotuvės optimizavimas paieškos varikliui). Tai – netiesa.

Lankytojų srauto generavimas nėra didžiausia parduotuvės problema: mesk pinigus į reklamą ir srautas ateis. Problema slypti tame, kad lankytojai parduotuvėje neužsilieka. Jei tavo paskyra kaip kiaurasamtis, gali pilti srautą fontanais, tačiau atėjusieji į tavo paskyrą greit iš jos ir išeis. Tokiu atveju net ir geriausias SEO nepadės.

Konsultacijų metu kartais būna sunku žmonėms pasakyti, kad jiems reikia pergalvoti prekės ženklą (arba išvis jį susikurti), atrinkti, kurie produktai tinka parduotuvei, o kurie ne, susitvarkyti kainodarą, perdaryti nuotraukas… Klientai iškart prieštarauja, sako: „Man per daug! Man tik SEO reikia“.

Gera Bloga darbo stalas

Dovilė (su „Gera Bloga“) yra patekusi tarp featured Etsy sellers. „Saulės Pieva“ fotografija.

Ko tikėtis ateityje?

Paspekuliuokime: kaip manai, kuria linkme eina Etsy kaip pardavimo platforma ir su kokiais palengvinimais (ar iššūkiais, nelygu kaip tu tą ateitį matai) susidurs Etsy pardavėjai?

Niekaip nesibaigia kova su perpardavinėtojais – pardavėjais iš Kinijos, kurie Ali Express prekėmis užkiša Etsy. Dėl jų pasunkėjo gaminių paieška, tad tikriems kūrėjams sunku būti atrastiems didelėje konkurentų masėje.

Todėl vėl laukia algoritmų patobulinimai, prie kurių reikės prisitaikyti. Etsy intensyviai dirba ties kiek įmanoma labiau personalizuota paieška.

Mums, kūrėjams, tai reiškia, kad nebegalime atiduoti viso savo profesinio gyvenimo į vienas rankas. Būkime Etsy, dirbkime Etsy, tačiau taip pat visada galvokime, kaip nepriklausyti nuo Etsy. Veskimės daugiau savo savo srauto per socialinius tinklus.

Kita tema: pandemijos metu Etsy sulaukė labai didelio naujų pirkėjų srauto. Yra rizika, kad pandemijai pasibaigus tie žmonės grįš leisti pinigus į įprastas vietas. Todėl Etsy deda daug pastangų išlaikyti klientus platformoje ir dar pritrauktų naujų. Jie jau pajuto, kaip faina uždirbti daugiau! Taigi mums – kūrėjams – Etsy tapo galimybe būti pasiektiems dar didesnio žmonių srauto.

Todėl nors Etsy ir nervina, ji suteikia kūrėjams užnugarį.

Kai esi naujas, mažiukas versliukas kitam pasaulio gale, klientui žymiai sunkiau patikėti, jog tu patikimas.  O į Etsy žmonės eina išmėginti naujų prekių, ieškoti gaminių iš kito pasaulio galo. Etsy klientas nebijo laukti kad ir dvi savaites, kol tu gaminį pagaminsi. Tai – milžiniškas Etsy privalumas, kurio kitur negausi.

Todėl apibendrinant sakau, jei esi kūrėjas, dizaineris ir savo kurtus produktus nori parduoti tarptautinėse rinkose – Etsy puikus pasirinkimas. Taip, tikrai sutinku, kad ši platforma kartais atrodo bauginanti ir įnoringa, tačiau ji taip pat suteikia neapsakomas galimybes!